خطا پرداخت در پرستاشاپ ! بلای جان فروشگاه های اینترنتی پرستاشاپ

توسط

در این مقاله قصد داریم تجربه های خود در مورد رفع این مشکل را به شما ارائه کنیم.

در ابتدا باید این مورد رو عرض کنیم که این بررسی ها روی هاست های تفاوت، ورژن های متفاوت و ماژول های پرداخت متفاوت انجام گرفته است. در همه بررسی ها مشکلات گزارش شده حل شده است ولی ممکن است به دلیل تنظیمات متفاوت هاست یا پرستاشاپ یا نصب بودن ماژول های نامعتبر یا متفاوت نتیجه ای متفاوت داشته باشید. در هر صورت میتوانید از طریق پشتیبانی با تیم رادیتو مشکل خود را درمیان بگذارید . 

نکته : این آموزش در پرستاشاپ 1.7 انجام گرفته است ولی تفاوتی بین نسخه ها وجو ندارد و فایل های بررسی شده بین دو ورژن یکسان هستند. 

نکته : تیم رادیتووب هیچگونه مسئولیتی بابت این موضوع ندارد و فقط تجربه های خود را با شما درمیان گذاشته است

نکته : قبل از هرگونه تغییرات حتما بک آپ تهیه فرمایید.

روند ثبت اطلاعات خرید :

 در هنگامی که کاربر درخواست پرداخت میدهد  ،پرستاشاپ کاربر را با یک سری اطلاعات مثل مبلغ ، شماره مشتری ، شماره فاکتور و.... به درگاه ارسال میکند . پس از پرداخت ،اطلاعات پرداخت به پرستاشاپ برگشت داده شده و اطلاعات پس از بررسی با قبل از ارسال به درگاه ، در صورت تایید در دیتابیس ثبت شده و پیغام تایید به مشتری نمایش داده میشود . 

 همانطور که گفته شد ، پس از انتقال از درگاه به سایت یک سری اطلاعات بررسی میشود . در صورت صحیح بودن اطلاعات ، یک سری ایمیل ها ارسال شده و تابع های نوشتاری در دیتابیس ثبت خواهند شد . در مرحله بعدی گزارش درگاه و یک سری ماژول مثل ایمیل های داخلی ، لوگ های داخلی پرستاشاپ ، لوگ های بعضی از ماژول ها ارسال خواهند شد . در این لحظه مجددا یک سری تابع نوشتاری صدا زده خواهند شد . این توابع وضعیت سفارش را در سایت ثبت میکنند. پس از ثبت نیز پیغام موفقیت به کاربر نمایش داده میشود .

حالا چه اتفاقی میوفتد که خطا پرداخت نمایش داده میشود ؟

 زمانی خطاها رخ خواهد داد که یکی از بخش ها دچار مشکل باشد

دسته بندی خطاها :

1-خطا پس از ثبت اولیه و عدم تایید سفارش

در هنگامی که سفارش بدون تایید وضعیت ثبت بشه به این معنی هست که مشکلی در وسط فایل اجرای ماژول و در هوک actionValidateOrder وجود دارد . این به معنی این است که ممکن است اطلاعاتی که باید رندر شود به درستی رندر نشده و مربوط به ماژول هایی که به این هوک متصل شده اند باشد .

بررسی ایمیل ها

برای رفع این موضوع باید لوگ Email هارو بررسی کرد . در صورتی که ایمیلی برای مشتری ارسال نشده باشد مشکل از ماژول ایمیل است. اگر ایمیل ها ارسال شده باشد یعنی مشکل از ماژول های دیگر است .

رفع مشکل ایمیل ها :

در پرستاشاپ برای وضعیت های متفاوت ایمیل هایی ارسال خواهد شد . این ارسال ایمیل با استفاده از یک الگو صورت میگیرد . ولی جای چهار فایل در فایل های ایمیل ترجمه شده فارسی خالی است . این چهار فایل را میتوانید از این لینک دریافت کنید . شما باید به فولدر ایمیل در مسیر اصلی هاست برید و پس از انتخاب فولدر زبان فارسی این 4 فایل را به این پوشه انتقال دهید. نکته دیگر نیز که مورد توجه است ، ماژول ایمیل است. این ماژول طی بررسی ها به درستی کار میکند و مشکلی وجود نداشته ولی با این حال این ماژول نیز مورد توجه است و در بررسی های آینده نتیجه نتهایی در مورد این ماژول ارائه خواهد شد .توجه داشته باشید که این چهار فایل ربطی به ماژول ایمیل ندارد و در قطعه کد های فایل صدا زده میشود.

مسیر پوشه ایمیل در زبان فارسی : public_html/mails/fa

ماژول های پیامکی :

این ماژول ها پس از ثبت وضعیت درگاه یک پیامک به کاربر ارسال میکنند. ممکن است ماژولی که در این بخش قرار داشته باشد دچار خطای کد نویسی یا خطا هایی در هسته شده باشد. در این وضعیت ممکن است که ماژول به کار خود ادامه بدهد یا یک خطایی باشد که باعث اختلال در روند کار ماژول شود . در این حالت هاست به دلیل محدودیت زمانی در اجرا یک فرایند ، دستور به پایان کار اجرا فایل اصلی شده و وضعیت سفارش ثبت نشود .در این بررسی ماژول رنگینه استفاده شده است.

رفع مشکل ماژول پیامک :

برای رفع مشکل ماژول پیامک باید این ماژول را از هوک مربوطه خارج کنید . برای این موضوع به بخش موقعیت ها از تب طراحی بروید و روی گزینه "نمایش موقعیت های بی نیاز از جا به جایی" کلیک کنید . با انجام این کار هوک مربوطه نمایش داده خواهد شد . سپس به دنبال هوک " actionValidateOrder " بگردید. حالا در کنار ماژول پیامک ( در بررسی های انجام شده ما ماژول رنگینه را بررسی کردیم ) کلیک کنید و این ماژول را از این هوک جدا کنید . 
 به طبع با جدا کردن این ماژول از این هوک ، فایل های ماژول پیامک اجرا نخواهد شد و با این کار پیامکی به مشتری هنگام ثبت سفارش ارسال نخواهد شد .

هوک درگاه پرداخت

ماژول رنگینه

ماژول فاکتور سازی :

این یک فرایندی است که قبل از اجرا هوک صدا زده میشود ولی ممکن است با وضعیت خطا پرداخت مواجه شوید. همانند ماژول پیامک در صورتی که در کد های ماژول مشکلی وجود داشته باشد همان رفتار پیشفرض را خواهد داشت . یعنی یا گذر از این مرحله یا پایان کار اجرا فایل. به دلیل اینکه ماژول فاکتور پیشرفته از کتابخانه mpdf برای تولید فایل PDF استفاده میکند ، یه سری خطا از طرف این کتابخانه هنگام ساخت فایل فاکتور ایجاد میشه . این خطا باعث ایجاد وقفه در کار فایل شده و در صورتی که زمان اجرا فایل به پایان برسد خطا در پرداخت خواهید داشت. 

رفع مشکل ماژول فاکتورپیشرفته : 

برای رفع این مشکل شما میتوانید با ورود به بخش پیکربندی ماژول ، این ماژول رو به صورت موقت غیر فعال کنید و در زمانی که نیاز به ارسال سفارشات و پرینت فاکتور و لیبل ارسال داشتید این ماژول رو فعال کنید . با غیر فعال کردن این ماژول کتابخانه های اضافی صدا زده نمیشن و پرستاشاپ از تابع های خودش استفاده خواهد کرد.

پرستاپرینت

ماژول های دیگر :

ممکن است ماژول های دیگری در وبسایت شما وجود داشته باشد که مشابه ماژول های ذکر شده تاثیر گذار باشد. به دلیل اینکه این ماژول ها در فروشگاه های دیگر عمومیت ندارد بررسی نشده است .

نکته در صورتی که فکر میکنید یک ماژول در فروشگاه های زیادی استفاده شده است میتوانید از قسمت کامنت پیشنهاد بررسی ماژول را نیز اعلام کنید

2- خطا بدون ثبت سفارش

عوامل بسیار زیادری مثل کمبود منابع سایت ، مشکلات DNS ، مشکلات اینترنت ، مشکلات API های داخلی و... تاثیر گذار است. ولی اکثرا به دلیل مشکلات درگاه های بانکی است ولی این مورد ممکن است ماژول فاکتور یا بخش ایمیل ها باشد. برای رفع این مشکل همانند رفع مشکل در هنگام ثبت سفارش با وضعیت پرداخت عمل کنید . 

لطفا در صورتی که از این آموزش استفاده کردید تجربه استفاده خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

 

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

تنظیمات